Menu

Cilat ushqime të përpunuara janë më të mira se ato natyrore?

Ushqimi i përpunuar sjell imazhe të vakteve dhe ushqimeve jo të shëndetshme që janë prodhuar në masë në fabrika. Por a mundet ndërhyrja jonë në fakt t’i bëjë disa ushqime më të mira për ne?

Gjuha e përdorur për të përshkruar ushqimet që hamë mund të ketë një efekt të madh në mënyrën se si ne i perceptojmë ato: ushqimet “organike”, “artizanale”, “të bëra në shtëpi” tingëllojnë pak më joshëse sesa “i konservuar”, “rehidratuar” ose “tharë në ngrirje”.

Një mbiemër tjetër që mund të na hap orekset është “natyral”, ndërsa ne priremi t’i shoqërojmë ushqimet e “përpunuara” me listat e gjata të përbërësve që nuk mund t’i shqiptojmë. Por, kur bëhet fjalë për shëndetin tonë – a është natyralja gjithmonë më e mirë se e përpunuara?

Në të vërtetë, natyrshmëria nuk do të thotë automatikisht se një ushqim është i shëndetshëm, thotë Christina Sadler, menaxhere në Këshillin Evropian të Informacionit të Ushqimit dhe studiuese në Universitetin e Surrey.

Në fakt, ushqimet natyrale mund të përmbajnë toksina, dhe përpunimi minimal mund t’i bëjë ata më të sigurt

Fasulet e kuqe, për shembull, përmbajnë lektina, të cilat mund të shkaktojnë të vjella dhe diarre. Ato hiqen duke i lagur fasulet në ujë brenda natës dhe më pas duke i gatuar në ujë të valë.

Përpunimi gjithashtu e bën qumështin e lopës të sigurt për t’u konsumuar. Qumështi është pasterizuar që nga fundi i viteve 1800, në mënyrë që të shkatërrojë bakteret e dëmshme. Para kësaj kohe, ajo ishte shpërndarë në vend, sepse nuk kishte ftohje të mirë në shtëpi.

“Lopët në qytete mjeleshin çdo ditë dhe njerëzit e sillnin qumështin në karroca përsëri në lagjet e tyre për ta shitur atë”, thotë John Lucey, profesor i shkencës së ushqimit në Universitetin e Wisconsin-Madison.

“Ndërsa qytetet bëheshin më të mëdha, qumështi u largua dhe zgjati më shumë për të arritur tek konsumatori, që do të thoshte që patogjenët mund të shumoheshin.”

Provat që sugjerojnë se disa organizma në qumësht mund të jenë të dëmshëm çuan në zhvillimin e pajisjeve ngrohëse për qumështin dhe shpikjen e pasterizimit, e cila u miratua shpejt në të gjithë Evropën, dhe më vonë në SH.B.A.

“Eshtë një nga historitë kryesore të suksesit të shëndetit publik të shekullit të kaluar”, thotë Lucey. “Pak para Luftës së Dytë Botërore, rreth një e katërta e të gjitha ushqimeve dhe sëmundjeve të transmetuara nga uji erdhën nga qumështi. Tani është më pak se 1%.”

Përpunimi gjithashtu mund të ndihmojë në mbajtjen e lëndëve ushqyese në ushqimin që hamë. Për shembull, ngrirja, e cila klasifikohet si përpunim minimal, lejon që pemët dhe perimet të mbajnë lëndë ushqyese që përndryshe mund të degradojnë ndërsa qëndrojnë në frigorifer.

“Shpesh, perimet ngrihen shpejt pas vjeljes, në vend që të zgjidhen, transportohen dhe pastaj të qëndrojnë  në rafte, duke humbur lëndët ushqyese”, thotë Sadler.

Në vitin 2017, një grup studiuesish blenë secili perime të freskëta nga dyqane të ndryshme ushqimore dhe analizuan nivelet e tyre ushqyese, përfshirë vitaminën C dhe folatin, në ditën që i blenë ato dhe pesë ditë më vonë, pasi i kishin ruajtur në frigorifer.

Kur krahasuan perimet e ngrira dhe të ftohura, ata zbuluan se kishin nivele të krahasueshme të lëndëve ushqyese. Në disa raste, zbuloi gazeta, perimet e ngrira të perimeve kishin nivele më të larta se “rivalët” e tyre të ruajtur në frigorifer.

“Ekziston një mendim i gabuar që produktet i ngrira nuk janë aq te mira sa ato të freskëta, por kjo është me të vërtetë e pasaktë,” thotë Ronald Pegg, profesor i shkencës dhe teknologjisë së ushqimit në Universitetin e Gjeorgjisë.

Përpunimi gjithashtu lejon që vitamina dhe minerale, të tilla si vitamina D, kalcium dhe folate, të shtohen në disa ushqime të përpunuara, duke përfshirë bukën dhe drithërat. Përpjekje të tilla kanë ndihmuar në uljen e disa mungesave të lëndëve ushqyese tek publiku i gjerë. Kjo nuk e bën domosdoshmërisht ushqimin të ekuilibruar nga pikëpamja ushqimore, gjithsesi.

Përpunimi mund të ndihmojë gjithashtu për të ruajtur ushqimin dhe për ta bërë atë më të përshtatshëm. Fermentimi i djathit, për shembull, e mban atë të qëndrueshëm për më gjatë, dhe në disa raste, zvogëlon sasinë e laktozës, duke e bërë atë më të përshtatshme për njerëzit me intolerancë të lehtë ndaj laktozës.

Në të kaluarën, arsyeja kryesore pse ushqimi përpunohej ishte rritja e afatit të ruajtjes së tij. Për një kohë të gjatë, ruajtja e ushqimit duke shtuar përbërës të tillë si sheqeri ose kripa ishte thelbësore në mënyrë që njerëzit të mbijetojnë gjatë dimrit, thotë Gunter Kuhnle, profesor i shkencave ushqimore dhe ushqimore në Universitetin e Reading.

“Përpunimi na lejoi të ishim këtu ku jemi sot, sepse na pengoi të vdisnim nga uria,” thotë ai. “Shumë ushqime duhet të përpunohen për t’u ngrënë, si buka. Ne nuk mund të mbijetonim vetëm me drithëra.”

Ngrohja/nxehtesia – gjithashtu një proces minimal – i bën shumë ushqime të ngrënshme, të tilla si patatet dhe kërpudhat.

“Domatet e konservuara janë një shembull se ushqimi i përpunuar është më i mirë se i freskët”, thotë Kuhnle. “Ata mund të korren shumë më vonë kur ushqimi është shumë më i ri, dhe të përpunohen në një mënyrë shumë më të butë.”

Dhe ndërsa disa përpunime mund ta bëjnë një ushqim më pak ushqyes, ai përsëri mund ta bëjë ushqimin më të arritshëm. Proshuta, për shembull, nuk e përmirëson shëndetin, por u jep më shumë njerëzve qasje në mish duke parandaluar prishjen e ushqimit.

Ushqimi i përpunuar gjithashtu ka tendencë të jetë më i lirë, pasi mund të prodhohet me kosto më të ulët. Hulumtimet kanë zbuluar se ushqimet e shëndetshme janë tre herë më të shtrenjta sesa ushqimet me shumë kripë, sheqer dhe yndyrë, të cilat kryesisht janë ushqime shumë të përpunuara.

Por ushqimi shumë i përpunuar – i cili është bërë nga substanca që rrjedhin nga ushqime dhe aditivë – në përgjithësi nuk është i mirë për ne. Studimet kanë treguar se aditivët e ushqimit mund të ndryshojnë bakteret tona të zorrëve dhe të shkaktojnë inflamacion në trupat tanë, i cili lidhet me rrezik më të lartë të sëmundjeve të zemrës.

Gjithashtu, hulumtimet tregojnë se njerëzit kanë një tendencë të mbingarkohen me ushqime ultra të përpunuara. Studimet kanë treguar se njerëzit që hanë ushqime ultra të përpunuara konsumojnë më shumë kalori në përgjithësi dhe fitojnë më shumë peshë, dhe kanë rrezik më të lartë për të zhvilluar sëmundje të zemrës.

Një studim i vogël nga viti 2019 zbuloi se kur njerëzit hanin vakte të përbërë nga ushqime të përpunuara për dy javë, ata hanin 500 kalori më shumë në ditë se sa kur hanin vakte të përbërë nga ushqime të papërpunuara për dy javë. Ata gjithashtu fituan mesatarisht dy paund në dietën ultra të përpunuar.

Në përgjithësi, duket se ekziston një konsensus se nevojiten më shumë kërkime rreth efekteve të ushqimit të përpunuar në shëndetin tonë. Për shembull, është ende e panjohur se si flavanolët dhe polifenolët – mikroelementë që gjenden në disa bimë që janë të lidhura me shumë përfitime shëndetësore – në fruta ndikohen nga përpunimi, thotë Kuhnle.

“Nuk ka shumë informacion se si përpunimi ndikon në përfitimet më të ngushta shëndetësore. Shumë kërkime përqendrohen në një ushqim, por njerëzit nuk hanë një mollë, ata hanë një dietë të tërë me mollë në të, dhe smothie dhe ëmbëlsira.”

Ndërsa përpunimi minimal ka shumë përfitime, e njëjta gjë nuk mund të thuhet për atë që sistemet e klasifikimit i quajnë ushqime “ultra të përpunuara”. Por ka debat midis shkencëtarëve në lidhje me përkufizimet dhe terminologjinë rreth asaj që përbën përpunim minimal dhe “ultra”.

Në fillim të këtij viti, Sadler analizoi sisteme të shumta klasifikimi që kërkojnë të klasifikojnë ushqimin e përpunuar. Ajo nuk gjeti konsensus mbi atë se cilët faktorë përcaktojnë nivelin e përpunimit dhe deklaron se kriteret e klasifikimit janë “të paqarta” dhe “të paqëndrueshme”.

Nova është një nga sistemet më të njohura dhe të përdorura të klasifikimit në kërkimin e ushqimit. Ai kategorizon ushqimin në ushqime të papërpunuara ose të përpunuara minimalisht, përbërës të përpunuar të kuzhinës, ushqime të përpunuara dhe ushqime ultra të përpunuara.

Sipas Nova, ushqimet ultra të përpunuara përbëhen nga përbërës të fraksionuar dhe përmbajnë pak ose aspak ushqime të plota. Por përkufizimet e ushqimit ultra të përpunuar ndryshojnë midis botimeve, dhe ka debate të vazhdueshme rreth këtyre përkufizimeve.

“Nuk ka një përkufizim të mirë të përpunimit. Publiku ka idenë, kur dëgjon fjalën” përpunim “, që i gjithë ushqimi  ndahet dhe vendoset përsëri së bashku, por mund të jetë aq i thjeshtë sa ngrohja ose ftohja,” thotë Lucey.

Ekziston një debat nëse politikat e ushqimit të shëndetit publik duhet të përqendrohen më shumë në shkallën e përpunimit të ushqimit, sesa në profilet ushqyese të ushqimit. Por a ka diçka natyrshëm të keqe në lidhje me përpunimin?

Një grup shkencëtarësh shkruajti në një letër të vitit 2017: “Për njohuritë tona nuk janë ofruar argumente se si, ose nëse, përpunimi i ushqimit në ndonjë mënyrë përbën një rrezik për shëndetin e konsumatorit përmes marrjes së pafavorshme të lëndëve ushqyese ose rreziqeve kimike ose mikrobiologjike”. Sidoqoftë, vlen të përmendet se autori kryesor shërben në komitetet shkencore për prodhuesit e ushqimit Nestlé dhe Cereal Partners Worldwide.

Ndërsa ushqimet ultra të përpunuara zakonisht përmbajnë më pak lëndë ushqyese sesa ushqimet e përpunuara minimalisht, ushqimet e fortifikuara – ku mikroelementët shtohen gjatë prodhimit të ushqimit për të përmirësuar shëndetin publik – luajnë një rol të rëndësishëm në shëndetin publik, argumentojnë ata.

Ndërsa disa studime tregojnë se ushqimet ultra të përpunuara na mbushin më pak dhe na lënë të kemi nevojë për të ngrënë më shumë, autorët e gazetës argumentojnë se disa përpunime përdoren gjithashtu për të ulur numrin e kalorive në disa ushqime, të tilla si qumështi gjysmë i skremuar.

Disa ushqime ultra të përpunuara mund të lidhen me rezultate të këqija shëndetësore, por të gjithë ushqimet e përpunuara nuk duhet të “lyhen me të njëjtën furçë”. Perimet e ngrira, qumështi i pasterizuar ose patatet e ziera, për shembull, mund të jenë më të mira për ne sesa homologët e tyre të papërpunuar.

Por këtu është çelësi: të gjitha ato ushqime gjithashtu ngjajnë shumë me formën e tyre natyrale; dhe kjo është ajo që duhet të kemi në mendje. Për sa kohë që ne mund ta njohim një ushqim të përpunuar si afër formës së tij natyrore, mbajtja e tyre në dietën tonë mund të jetë edhe e mirë për ne.

Burimi : bbc.com 

Qendra Alert – Alert.al 

Postime të ngjashme

LINI NJË KOMENT

Make sure you enter the(*) required information where indicated. HTML code is not allowed